Neem contact met ons op via:
'Certa Idea' Creatieve Communicatie
  • Home
  • Trainingen
  • Decoratie
    • Werkplaats/Atelier
  • Interieur
    • Communicatie
  • Contact
    • Blog

Leuke weetjes en nieuwtjes over Retail trends, nieuwe concepten of formules.

Neem gerust contact op als je een leuk idee hebt voor deze blog

Contact

De Winkel als ontmoetingsplek.

5/23/2013

0 Comments

 
De formule van Harvest and CompanyDe winkel als ontmoetingsplek Floor Borsboom  maandag 13 mei 2013

"We willen de bezoekers meer geven dan alleen een aanbod van 'spullen'. De beleving in de winkel is op z'n minst zo belangrijk."

Het winkelconcept van Harvest & Co. sluit perfect aan op de consumententrends. De multifunctionele en flexibele ruimtes van het pand in de Amsterdamse Helmersbuurt vormen een hybride geheel; het assortiment blijft veranderen, er is een koffiebar en er worden exposities en evenementen georganiseerd.

"Not only is shopping melting into everything, but everything is melting into shopping." (uit Harvard Design School Project on the City 2, 2002)

http://nieuw.stylink.nl/blogs/3-blogs/1498-retailconcept-winkel-als-ontmoetingsplek-amsterdam-harvest?_Mid=c.%5BLaposta%5D+21+mei&_Mlp=h6iaAwTWvOjSG04G/butk52gnHeEj5Lgix9SFugebzaiD+EyaCkUajbd++rNmTmDJU/0j67/kxg39kxn1zOqMw==

0 Comments

De wereld in 2020, interview met Lidewij Edelkoort. (uit The Egg of Columbus)

5/23/2013

0 Comments

 
Tijdens mijn gesprek met Lidewij Edelkoort werden mijn vermoedens en bevindingen over onze veranderende manier van denken en het gebruik van onze hersenhelften bevestigd. Lidewij is trendforecaster en reist de hele wereld over om bedrijven te adviseren over trends en voorspellingen te doen over nieuwe ontwikkelingen in de toekomst.

“Ons denken zal in 2020 totaal zijn veranderd. We zijn ons ervan bewust dat het anders moet, dat we andere, creatievere oplossingen moeten bedenken voor de problemen waar we nu tegenaan lopen. We hebben een periode gehad met economische crisis, terrorisme, religieuze conflicten en een allesoverheersende angst voor de ander. Ik denk dat we in rustiger vaarwater terechtkomen, dat we besluiten geen angst meer te hebben. We raken moe van de angst. De angst voor het irrationale zal ook minder worden, waardoor we voor het eerst sinds de zeventiende eeuw een tijd tegemoet kunnen gaan waarin de beide hersenhelften goed samenwerken. Een fantastische tijd, waarin we heel zorgvuldig, om niet te zeggen religieus willen omgaan met de natuur en met elkaar. Het kan een periode van samenhang worden, van holisme. We worden hardnekkig wakker geschud. Dingen waar we mee bezig zijn, lijken ineens zo onbelangrijk. Wat maakt het uit of je dit kapsel of die kleur neemt of deze jurk of die broek aanschaft.”

De creatieve industrie is één van de paradepaardjes van de Nederlandse kennissamenleving. Ongeveer 5% van alle bedrijven in Nederland kan worden gerekend tot de creatieve industrie. Het zijn vooral kleine bedrijven. De creatieve industrie groeit met 6% per jaar sneller dan de rest van de Nederlandse economie. Met 43.000 bedrijven en 172.000 werkzame personen heeft de creatieve sector een aandeel van meer dan 2% in het BBP. Het Innovatieplatform heeft de creatieve industrie als één van de sleutelgebieden aangewezen. Wat staat ons de komende jaren te wachten, welke rol gaat creativiteit spelen in onze samenleving de komende tijd?

Edelkoort: “Creativiteit wordt vaak gezien als een artistieke prestatie, terwijl ik denk dat we in Nederland creativiteit meer moeten zien als het algemeen gebruikmaken van de middelen die je hebt als mens. Het is duidelijk een begrip dat aan herbezinning toe is. Voor een klein land als Nederland, dat zich staande wil houden in een zich steeds meer ontwikkelde wereld, is het essentieel om het creatieve ondernemen én het creatieve zijn met de paplepel in te geven. Bij kinderen zie je nog veel intuïtie en creativiteit, maar door de reality check wordt het elan eruit gehaald terwijl juist het omgekeerde het geval zou moeten zijn: we moeten creativiteit en intuïtie aanscherpen. Het gaat om het trainen van de geest, dat je niet voor één gat bent te vangen. Creativiteit leidt tot minder angst, je bent niet bang om je in een onbekende situatie te begeven, je bent ook minder bang voor een crisis, je weet dat het mogelijk is je eruit te ontwerpen, te improviseren. Dit leidt tot een flexibilisering van de maatschappij, meer ontspannen en minder star. Omdat we in een nogal harkerig land leven kunnen we hier een enorme inhaalslag mee halen.”



voor meer over dit artikel: http://www.eggofcolumbus.net/page/h5-de-wereld-in-2020

0 Comments

Cor Molenaar: Red de Winkel

5/23/2013

0 Comments

 
0 Comments

    Constanza

    Op deze Blog zet ik leuke weetjes over Retail en trends. 

    Archives

    May 2013

    Categories

    All

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.